Köp- och leveransvillkor
Villkoren gäller för alla produkter och utgör, med din beställning, det samlade avtalsgrundlaget för köpet på shop.duni.se. Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid Konsumentköplagens bestämmelser, liksom Distans- och hemförsäljningslagen. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med Duni.
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. Samtliga priser är inklusive 25 procent moms.
I nuläget levererar vi endast till Sverige och Danmark.
Normalt sker enbart försäljning av produkter vi har i lager. Skulle produkter trots det inte finnas i lager och det innebär en försening meddelas du om detta direkt och får en ny leveranstidpunkt av oss. Du har även rätt att häva ditt köp.
Leverans kan ej ske till boxadress.
1. LEVERANS TILL SVERIGE (PRIVATKUND & FÖRETAGSKUND)
Leveranstid
Leveranstiden är vanligtvis 2-4 arbetsdagar från beställningsdagen. Leveranstiden kan vara längre vid helgdagar.
För privatpaket använder Duni Bring Parcel Privatpaket för leverans till ombud. Mer om leveranstider till ditt postnummer och villkor för postpaket kan du hitta på Bring.se. Din order levereras till närmaste utlämningsställe. Vid uthämtning av paket hos ett ombud måste du kunna styrka din identitet via legitimation. Därför är det viktigt att namnet på ordern och på din legitimation överensstämmer med varandra. Observera att skrymmande artiklar, t.ex. rulldukar, skickas separat och din order kommer därmed delas upp i flera kollin om du även har beställt andra artiklar. Observera att hemkörning inte ingår i fraktpriset för Bring Parcel Privatpaket.
För företagspaket skickas godset med Bring Företagspaket. Leverans sker dagtid. Meddela oss vid ett köp om du har information som speditören bör veta. Bring utgår efter ett utkörningsschema och därmed kan vi inte alltid försäkra en leveranstid på 2-4 arbetsdagar. Du kan själv kontrollera utkörningsdagar för ditt postnummer, eller kontakta kundtjänst för mer information.
När du genomför din beställning genom Klarna har du möjlighet att fylla i separat faktura- och leveransadress.
Fraktkostnad
Du betalar en fraktkostnad per beställning, privatpaket 49 kr och företagspaket 89 kr. Detta gäller oavsett om försändelsen är uppdelad i ett eller flera kollin. Vid köp över 1000 kr erbjuder vi fraktfri leverans.
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut, debiteras en avgift på 200 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering.
2. LEVERANS TILL DANMARK (PRIVATKUND)
Observera att vi ej levererar till Grönland.
Leveranstiden är inom 2-4 vardagar genom hemkörning via Bring Home Delivery. Leverans sker dagtid mellan kl. 08.00-17.00, som standard till din dörr utan kvittens/signatur. Du behöver inte vara hemma för att ta emot leveransen. Observera att leveranstiden kan vara något längre vid helgdagar.
Vid köp lämnas mobiltelefonnummer samt mailadress där avisering kommer ske gällande vilken dag man kan förvänta sig leverans.
Misslyckas första leveransförsöket hem sker leverans, om möjligt, till ombud. För paket som inte kan levereras till ombud erbjuds mottagaren boka ett andra leveransförsök.
3. BETALNINGSALTERNATIV
Alt 1. Klarna Checkout: Privatkund och Företagskund (Sverige)
Vid köp via Klarna Checkout görs alltid en s.k. mikroupplysning direkt när personnummer/organisationsnummer lämnas. Detta för att Klarna ska kunna göra en bedömning av vilka betalningsmetoder som kan godkännas. Det kan hända att en kreditupplysning görs beroende på vilket belopp du vill handla för, eller om det har gått lång tid sedan den senaste upplysningen togs m.m. Görs en kreditupplysning om dig som kund kommer denna att skickas till dig via post.
I samarbete med Klarna erbjuder vi följande betalningsalternativ:
För företagskunder: Faktura samt kort. Vid val av faktura skickas den ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Vid fakturaköp levereras din beställning av säkerhetsskäl endast till en adress som är kopplad till ditt organisationsnummer hos Bolagsverket. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar.
För privatkunder: Fakturabetalning, fast delbetalning, delbetala i din egen takt, betala nästa månad, banköverföring samt direktbetalning (kontokort). Vid val av faktura skickas den ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.
Har du inte fått fakturan på din mail vänligen kontrollera mappen för “skräppost”, utifall att mailet skulle ha hamnat där.
Skulle fakturan inte vara betald inom angiven förfallotid tillkommer en påminnelseavgift. Vid frågor gällande påminnelseavgift och räntor vänligen kontakta Klarna eller läs mer om Klarna faktura.
Skulle du ha problem med att genomföra ditt köp med Klarna Faktura ber vi dig i första hand kontakta Klarna då det är dem som gör en kreditbedömning samt bedömer eventuella problem gällande adress. Skulle du inte få den hjälp du önskar av dem ber vi dig kontakta vår kundservice.
Om du har erlagt betalning och på ett korrekt sätt häver köpet så gör vi en återbetalning av beloppet inom 30 dagar. Önskar du returnera varan, men redan har hunnit betala fakturan, sätter vi givetvis tillbaka pengarna på ditt konto. Vänligen kontakta kundtjänst före en eventuell retur.
Alt 2. Kortbetalning: Privatkund (Danmark)
Vi accepterar för närvarande Visa och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Nets Easy för att garantera snabb och säker betalning. Vår hemsida uppfyller kraven PCI DSS samt 3D Secure. Duni AB har då inte tillgång till dina kortuppgifter och kan då heller inte lagra dessa.
Så här går det till:
- Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
- En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
- Köpsumman reserveras först på ditt konto.
- När varorna skickas, dras pengarna från ditt konto och den reserverade summan överförs via Nets Easy till Duni.
4. HÖGSTA ORDERBELOPP OCH KREDITGRÄNS
Köp via Klarna Checkout: Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.
Köp med kreditkort: Vid kreditkortsbetalning varierar kreditgränsen och beräknas när köpet slutförts. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp efter sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia.
5. BEKRÄFTELSE
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.
6. ÅNGERRÄTT & RETUR
Som privatkund hos Duni har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Vänligen meddela vår kundservice innan du returnerar varan.
Returnera varan tillsammans med följesedeln eller en kopia på denna (fram- och baksida). Ange returorsak på baksidan av följesedeln. För att returen ska godkännas måste varans innerförpackning vara obruten, LED-ljus och ljushållare får givetvis ha packats upp och testats försiktigt. Är innerförpackningen bruten har vi rätt till värdeminskning på returen upp till 100%. Returnera varan i försändelsens originalkartong. Packa försändelsen så att varorna inte skadas under transporten. Använd den förtrycka fraktetikett som medföljer i paketet. Kostnaden för returporto är 59 kr och summan dras automatiskt av från produktvärdet vi återbetalar dig. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav.
Återbetalning och godkänd retur sker normalt inom 14 arbetsdagar från det att vi antingen mottagit din retur eller fått bevis om att varan returnerats.Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället. Vill du ångra ditt avtal (köp) hos oss och istället använda Konsumentverkets ångerblankett finner du den här (PDF).
Reklamation
Duni följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel.
Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år tillsammans med ditt orderkvitto som bevis.
Du som konsument ska reklamera inom skälig tid från att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Konsumenten har samma rättigheter vid transportskada som vid fel i vara och då gäller konsumentens reklamationsrätt. Reklamationsmeddelande som lämnats inom 2 månader från att konsumenten upptäckt ett fel anses alltid ha lämnats inom skälig tid, men reklamation som sker därefter kan också anses ha lämnats i rätt tid. Har du frågor kontakta vår kundservice.
Vid godkänd reklamation så tar DUNI AB på sig att stå för samtliga kostnader.
Företagskund
När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.
7.SÄKERHET
För användningsvillkor kopplat till Dunis webbplats, se användningsvillkor. För säkerhet och personuppgiftshantering kopplat till Duni webbshop, se vår integritetspolicy.
Insamling av information
Duni AB erbjuder dig möjlighet att via vår webbplats beställa produkter ur Dunis sortiment. På denna webbplats får vi därmed information om ditt namn samt uppgifter om hur du kan bli kontaktad. Vi får också information om affärstransaktioner och, om du väljer att betala med kreditkort, om din betalning.
Personuppgifter
Duni AB behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy. Har du frågor rörande vår behandling av personuppgifter ber vi dig kontakta oss på gdpr@duni.com.
Säkerhet kopplat till betalningsmetod
Betalningsmetod alt 1 Klarna Checkout. Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Se Klarnas dataskyddspolicy.
Betalningsmetod alt 2 Kortbetalning via Nets Easy. Uppgifter om kreditkortsnummer insamlas och behandlas av vår betalningspartner, Nets Easy, som uppfyller säkerhetskraven PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), som är ett globalt samlingsbegrepp för obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av betalkortsbranschen - MasterCard, Visa, Amex och Diners. Standarden gäller för alla som handskas med betalningstransaktioner för betalkort och kreditkort.
För åtkomst till din kundprofil (Mina Sidor) på Dunis webshop krävs ett personligt lösenord. Du ansvarar för att bevara ditt lösenord så att inte någon obehörig kommer åt det. Om du delar dator med någon annan bör du alltid logga ut för att skydda din information i förhållande till andra användare av datorn.
Rättelse och insyn
Duni AB strävar efter att all den information som vi behandlar skall vara korrekt. Detta gäller givetvis även de personuppgifter vi samlar in. För den händelse någon uppgift visar sig felaktig sker rättelse utan dröjsmål. Du har givetvis rätt att ta del av de uppgifter som vi registrerat om dig. Om du vill ta del av dessa uppgifter ber vi dig kontakta kundservice.
8. KAMPANJER & ERBJUDANDEN
Våra erbjudanden i vår webbshop gäller så långt lagret räcker eller t.o.m. ett eventuellt slutdatum som står angivet. Vid kampanjerbjudanden med rabattkod, kan endast en rabattkod användas per köp. Det går således ej att kombinera rabattkoder.
9. TVIST
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter kontakt med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Duni AB (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag. Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm.
Du som konsument kan alltid vända dig till ODR som tvistlösningsorgan. Du kan läsa mer på EU-kommissionens webbplats.