Trygg E-handel
Logga in

Användarnamn

Lösenord



Köp- och leveransvillkor

Villkoren gäller för alla produkter och utgör, med din beställning, det samlade avtalsgrundlaget för köpet på shop.duni.se. Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid Konsumentköplagens bestämmelser, liksom Distans- och hemförsäljningslagen. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med Duni.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. Samtliga priser är inklusive 25 procent moms.

I nuläget levererar vi endast till Sverige, Danmark och Finland.

Normalt sker enbart försäljning av produkter vi har i lager. Skulle produkter trots det inte finnas i lager och det innebär en försening meddelas du om detta direkt och får en ny leveranstidpunkt av oss. Du har även rätt att häva ditt köp.

Leverans kan ej ske till boxadress.

1. Leverans till Sverige (Privatkund & Företagskund)

Leveranstid

Leveranstiden är vanligtvis 2-4 arbetsdagar från beställningsdagen. Leveranstiden kan vara längre vid helgdagar, samt om du bor på en lantbrevbäraradress. DSV utgår efter ett utkörningsschema och därmed kan vi inte alltid försäkra en leveranstid på 2-4 arbetsdagar. Du kan själv kontrollera utkörningsdagar för ditt postnummer, eller kontakta kundtjänst för mer information.

För privatpaket använder Duni Postens standardtjänster för leverans med postpaket. Mer om leveranstider till ditt postnummer och villkor för postpaket kan du hitta på postnord.se. Din order levereras till närmaste utlämningsställe om kollit väger under 20 kg. Vid uthämtning av paket på Posten måste du kunna styrka din identitet via legitimation. Därför är det viktigt att namnet på ordern och på din legitimation överensstämmer med varandra. Observera att skrymmande artiklar, t.ex. rulldukar, skickas separat och din order kommer därmed delas upp i två kollin om du även har beställt andra artiklar. Kollin med vikt mellan 20-35 kg lämnas på postterminal eller åkeri. Pall eller gods med vikt över 35 kg lämnas på tunggodsterminal. Observera att hemkörning inte ingår i fraktpriset för postpaket.

Privatpersoner kan även välja DSV Road som fraktmetod. I dessa fall tar speditören alltid kontakt med dig för att bestämma datum och tid för leverans, vilket medför att leveranstiden kan vara något längre.

För företagspaket skickas godset med DSV Road AB. Leverans sker dagtid. Meddela oss vid ett köp om du har information som speditören bör veta. När du genomför din beställning genom Klarna har du möjlighet att fylla i separat faktura- och leveransadress.

Fraktkostnad

Du betalar en fraktkostnad per beställning, privatpaket 59 kr och företagspaket 89 kr. Detta gäller oavsett om försändelsen är uppdelad i ett eller flera kollin. Vid köp över 1000 kr erbjuder vi fraktfri leverans.

Får vi tillbaka paket som inte lösts ut, debiteras en avgift på 200 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering.

2. Leverans till Danmark & Finland (Privatkund)
Observera att vi ej levererar till Åland eller Grönland.

Leveranstid

Leveranstiden är inom 2-4 vardagar genom hemkörning via UPS, med krav på kvittens. Observera att leveranstiden kan vara något längre vid helgdagar.

Vid köp lämnas mobiltelefonnummer samt mailadress där avisering kommer ske gällande vilken dag man kan förvänta sig leverans. Vill man få paketet levererat på annat sätt kontaktar man själv UPS i mottagarlandet för att bestämma hur detta ska ske. Vid avlämning utan kvittens måste mottagaren kontakta UPS före leverans och begära detta genom att ange det sändningsnummer det gäller, och då meddela att paketet t.ex. ska levereras till en granne eller läggas i brevlådan. En rekommendation är därför att skriva in den adress som man troligen kommer att befinna sig på vid leverans.

Har man inte kontaktat UPS före leverans och om man inte skulle vara hemma vid leverans kommer UPS lägga en avi i brevlådan för att informera att de har försökt leverera paketet. Ytterligare 3 leveransförsök kommer att göras, och efter dessa försök kommer paketet ligga kvar på terminalen i ytterligare en vecka.

Fraktkostnad

Du betalar en fraktkostnad per beställning, privatpaket 89 kr. Detta gäller oavsett om försändelsen är uppdelad i ett eller flera kollin. Vid köp över 1000 kr erbjuder vi fraktfri leverans.

Får vi tillbaka paket som inte har kunnat levereras, debiteras en avgift på 200 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering.

3. Betalningsalternativ

Alt 1. Klarna Checkout: Privatkund och Företagskund (Sverige)

Vid köp via Klarna Checkout görs alltid en s.k. mikroupplysning direkt när personnummer/organisationsnummer lämnas. Detta för att Klarna ska kunna göra en bedömning av vilka betalningsmetoder som kan godkännas. Det kan hända att en kreditupplysning görs beroende på vilket belopp du vill handla för, eller om det har gått lång tid sedan den senaste upplysningen togs m.m. Görs en kreditupplysning om dig som kund kommer denna att skickas till dig via post.

I samarbete med Klarna erbjuder vi följande betalningsalternativ:

För företagskunder: Faktura samt kort. Vid val av faktura skickas den ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Vid fakturaköp levereras din beställning av säkerhetsskäl endast till en adress som är kopplad till ditt organisationsnummer hos Bolagsverket. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar.

För privatkunder: Fakturabetalning, fast delbetalning, delbetala i din egen takt, betala nästa månad, banköverföring samt direktbetalning (kontokort). Vid val av faktura skickas den ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.

Har du inte fått fakturan på din mail vänligen kontrollera mappen för “skräppost”, utifall att mailet skulle ha hamnat där.

Skulle fakturan inte vara betald inom angiven förfallotid tillkommer en påminnelseavgift. Vid frågor gällande påminnelseavgift och räntor vänligen kontakta Klarna eller läs mer om Klarna faktura.

Skulle du ha problem med att genomföra ditt köp med Klarna Faktura ber vi dig i första hand kontakta Klarna då det är dem som gör en kreditbedömning samt bedömer eventuella problem gällande adress. Skulle du inte få den hjälp du önskar av dem ber vi dig kontakta vår kundservice på 040-106236 eller webshop.se@duni.com.

Om du har erlagt betalning och på ett korrekt sätt häver köpet så gör vi en återbetalning av beloppet inom 30 dagar. Önskar du returnera varan, men redan har hunnit betala fakturan, sätter vi givetvis tillbaka pengarna på ditt konto. Vänligen kontakta kundtjänst före en eventuell retur.

Alt 2. Kortbetalning: Privatkund (Danmark & Finland)

Vi accepterar för närvarande Visa och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner DIBS-DebiTech för att garantera snabb och säker betalning.

 Så här går det till:

  • Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till DIBS-DebiTechs säkra betalningsserver.
  • Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
  • En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
  • Köpsumman reserveras först på ditt konto.
  • När varorna skickas, dras pengarna från ditt konto och den reserverade summan överförs via DIBS-DebiTech till Duni. DIBS-DebiTech som hanterar kortuppgifterna uppfyller kraven för PCI-DSS.

4. Högsta orderbelopp och kreditgräns


Köp via Klarna Checkout: Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Köp med kreditkort: Vid kreditkortsbetalning varierar kreditgränsen och beräknas när köpet slutförts. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp efter sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia.

5. Bekräftelse

När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

6. Ångerrätt & Retur vid Reklamation

Som privatkund hos Duni har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Vänligen meddela vår kundtjänst innan du returnerar varan, antingen på 040-106236 eller via webshop.se@duni.com.

Returnera varan tillsammans med följesedeln eller en kopia på denna (fram- och baksida). Ange gärna returorsak på baksidan av följesedeln. Returnera varan i försändelsens originalkartong. Tänk på att du ansvarar för returförsändelsen – packa på ett sätt så att försändelsen inte skadas under transport och spara också ditt inlämningskvitto. Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. För retur med UPS (Danmark & Finland) kontaktar du själv UPS i mottagarland för att boka returfrakt.

Returen sker till:

Duni eCom
C/O DSV Solutions AB
Hanholmsvägen 50
602 38 NORRKÖPING
SWEDEN

Reklamation

Duni följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. För att reklamationsrätten skall gälla är det viktigt att reklamationen görs inom skälig tid från det att felet upptäckts, meddela oss därför alltid så fort som möjligt och returnera varan till ovanstående adress. Har du frågor kontakta vår kundservice på 040- 10 62 36 eller webshop.se@duni.com.

Företagskund

När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.

7. Säkerhet

För användningsvillkor kopplat till Dunis webbplats, se användningsvillkor. För säkerhet och personuppgiftshantering kopplat till Duni webbshop, se vår integritetspolicy.

Insamling av information

Duni AB erbjuder dig möjlighet att via vår webbplats beställa produkter ur Dunis sortiment. På denna webbplats får vi därmed information om ditt namn samt uppgifter om hur du kan bli kontaktad. Vi får också information om affärstransaktioner och, om du väljer att betala med kreditkort, om din betalning.

Personuppgifter

Duni AB behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy. Har du frågor rörande vår behandling av personuppgifter ber vi dig kontakta oss på gdpr@duni.com.

Säkerhet kopplat till betalningsmetod

Betalningsmetod alt 1 Klarna Checkout. Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Se Klarnas dataskyddspolicy.

Betalningsmetod alt 2 Kortbetalning via DIBS. Uppgifter om kreditkortsnummer insamlas och behandlas av vår betalningspartner, DIBS-DebiTech, som uppfyller säkerhetskraven PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), som är ett globalt samlingsbegrepp för obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av betalkortsbranschen - MasterCard, Visa, Amex och Diners. Standarden gäller för alla som handskas med betalningstransaktioner för betalkort och kreditkort.

För åtkomst till din kundprofil (Mina Sidor) på Dunis webshop krävs ett personligt lösenord. Du ansvarar för att bevara ditt lösenord så att inte någon obehörig kommer åt det. Om du delar dator med någon annan bör du alltid logga ut för att skydda din information i förhållande till andra användare av datorn.

Rättelse och insyn

Duni AB strävar efter att all den information som vi behandlar skall vara korrekt. Detta gäller givetvis även de personuppgifter vi samlar in. För den händelse någon uppgift visar sig felaktig sker rättelse utan dröjsmål. Du har givetvis rätt att ta del av de uppgifter som vi registrerat om dig. Om du vill ta del av dessa uppgifter ber vi dig kontakta kundservice på 040-106236 eller webshop.se@duni.com.


8. Kampanjer & Erbjudanden

Våra erbjudanden i vår webbshop gäller så långt lagret räcker eller t.o.m. ett eventuellt slutdatum som står angivet. Vid kampanjerbjudanden med rabattkod, kan endast en rabattkod användas per köp. Det går således ej att kombinera rabattkoder.

9. Tvist

Vid eventuell tvist kommer Duni AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.