Köp & Leveransvillkor

Köp- och leveransvillkor

Villkoren gäller för alla produkter och utgör, med din beställning, det samlade avtalsgrundlaget för köpet på shop.duni.se. Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid Konsumentköplagens bestämmelser, liksom Distans- och hemförsäljningslagen. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med Duni.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. Samtliga priser är inklusive 25 procent moms.

I nuläget levererar vi endast till Sverige.

Normalt sker enbart försäljning av produkter vi har i lager. Skulle produkter trots det inte finnas i lager och det innebär en försening meddelas du om detta direkt och får en ny leveranstidpunkt av oss. Du har även rätt att häva ditt köp.

Leverans kan ej ske till boxadress.

1. LEVERANS TILL SVERIGE (PRIVATKUND & FÖRETAGSKUND)

DHL Express – Leverans

  1. 3–5 arbetsdagar
  2. Hemleverans med bud
  3. Möjlighet att hämta hos ombud

Kostnaden för leveransen är 49 kr och fri frakt tillämpas vid orders som överskriver 1000 kr.

Observera att mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. Önskar du istället att hämta ditt paket hos ett ombud väljs detta genom att svara på ett SMS från DHL när leveransen är på väg.

Spåra ditt paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress samt en leveransbekräftelse från logistikföretaget med en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.

Hos ombudet

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen.

Tänk på att du alltid ska kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Det är endast personen vars namn står på paketet som får hämta ut det hos ombudet. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan brukar det löna sig att kontakta oss, hämta ut paketet och göra en vanlig manuell retur.

Outlösta försändelser

Duni AB debiterar 200 kr för ej uthämtade paket (Utöver returporto på 59 kr) för att täcka våra kostnader. Om du beställt en vara och ångrar dig efter att vi har skickat ut ditt paket måste du returnera paketet, om du inte skall bli debiterad 200 kr. Självklart får du tillbaka vad varan kostade dig vid korrekt retur, dock så tar vi ut en kostnad för returporto på 59 kr. Summan dras automatiskt av från produktvärdet vi återbetalar dig.

Leveransförsening

Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen.

Till vissa delar av Sverige levererar DHL Express med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.


2. LEVERANS TILL DANMARK (PRIVATKUND & FÖRETAGSKUND)

Observera att vi ej levererar till Danmark för tillfället. Vi hoppas på att kunna erbjuda detta igen inom en snar framtid.

 
3. BETALNINGSALTERNATIV

Alt 1. Klarna Checkout: Privatkund och Företagskund (Sverige)

Vid köp via Klarna Checkout görs alltid en s.k. mikroupplysning direkt när personnummer/organisationsnummer lämnas. Detta för att Klarna ska kunna göra en bedömning av vilka betalningsmetoder som kan godkännas. Det kan hända att en kreditupplysning görs beroende på vilket belopp du vill handla för, eller om det har gått lång tid sedan den senaste upplysningen togs m.m. Görs en kreditupplysning om dig som kund kommer denna att skickas till dig via post.

I samarbete med Klarna erbjuder vi följande betalningsalternativ:

För företagskunder: Kort eller faktura via Klarnas betalpartner Billie. Vid val av faktura skickas den ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Vid fakturaköp levereras din beställning av säkerhetsskäl endast till en adress som är kopplad till ditt organisationsnummer hos Bolagsverket. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar.

Som officiell partner till Klarna så behandlas alla företagsbetalningar via Billies B2B-portal. Efter ett köp så får du som företagskund ett bekräftelsemail som innehåller en länk med inlogg till Billies köparportal där du enkelt kan hantera dina betalningar.

Skulle fakturan inte vara betald inom angiven förfallotid tillkommer en påminnelseavgift. Vid frågor gällande påminnelseavgift och räntor vänligen kontakta:

Email: info@billie.io

Chatt: Via vårt Help Center

För privatkunder: Fakturabetalning, fast delbetalning, delbetala i din egen takt, betala nästa månad, banköverföring samt direktbetalning (kontokort). Vid val av faktura skickas den ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.

Har du inte fått fakturan på din mail vänligen kontrollera mappen för “skräppost”, utifall att mailet skulle ha hamnat där.

Skulle fakturan inte vara betald inom angiven förfallotid tillkommer en påminnelseavgift. Vid frågor gällande påminnelseavgift och räntor vänligen kontakta Klarna eller läs mer om Klarna faktura.

Skulle du ha problem med att genomföra ditt köp med Klarna Faktura ber vi dig i första hand kontakta Klarna då det är dem som gör en kreditbedömning samt bedömer eventuella problem gällande adress. Skulle du inte få den hjälp du önskar av dem ber vi dig kontakta vår kundservice.

Om du har erlagt betalning och på ett korrekt sätt häver köpet så gör vi en återbetalning av beloppet inom 30 dagar. Önskar du returnera varan, men redan har hunnit betala fakturan, sätter vi givetvis tillbaka pengarna på ditt konto. Vänligen kontakta kundtjänst före en eventuell retur.

4. HÖGSTA ORDERBELOPP OCH KREDITGRÄNS

Köp via Klarna Checkout: Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Köp med kreditkort: Vid kreditkortsbetalning varierar kreditgränsen och beräknas när köpet slutförts. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp efter sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia.

5. BEKRÄFTELSE

När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

6. ÅNGERRÄTT & RETUR

Som kund hos Duni har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. För att returnera din vara, vänligen kontakta vår kundservice så hjälper dom dig att registrera returen samt skapa och mejla över retur-etiketten som ska fästas på paketet som ska returneras.

När du kontaktar kundtjänst så bör du ha följande information redo till hands:

  • Ordernummer eller leveransnummer
  • Artikelnummer/antal på de produkter du vill returnera.


För att returen ska godkännas måste varans innerförpackning vara obruten, LED-ljus och ljushållare får givetvis ha packats upp och testats försiktigt. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen. Returnera varan i försändelsens originalkartong. Packa försändelsen så att varorna inte skadas under transporten. Använd fraktetiketten på paketet som kundtjänst har mejlat dig. Lämna sedan paketet hos närmaste DHL Service Point eller invänta upphämtningen av paketet som du bokat tillsammans med kundtjänst. Kostnaden för returporto är 59 kr och summan dras automatiskt av från produktvärdet vi återbetalar dig.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället. Vill du ångra ditt avtal (köp) hos oss och istället använda Konsumentverkets ångerblankett finner du den här (PDF).

REKLAMATION

Duni följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. För att reklamationsrätten skall gälla är det viktigt att reklamationen görs inom skälig tid från det att felet upptäckts. Kontakta vår kundservice så snart som möjligt via mail eller framför dina klagomål till vår adress:

Duni AB

211 19 Malmö

Org.nr 556536-7488

Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel.
Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år tillsammans med ditt orderkvitto som bevis.

Du som konsument ska reklamera inom skälig tid från att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Konsumenten har samma rättigheter vid transportskada som vid fel i vara och då gäller konsumentens reklamationsrätt. Reklamationsmeddelande som lämnats inom 2 månader från att konsumenten upptäckt ett fel anses alltid ha lämnats inom skälig tid, men reklamation som sker därefter kan också anses ha lämnats i rätt tid. Har du frågor kontakta vår kundservice
Vid godkänd reklamation så tar DUNI AB på sig att stå för samtliga kostnader. 

Företagskund

När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.

7.SÄKERHET

För användningsvillkor kopplat till Dunis webbplats, se användningsvillkor. För säkerhet och personuppgiftshantering kopplat till Duni webbshop, se vår integritetspolicy.

Insamling av information

Duni AB erbjuder dig möjlighet att via vår webbplats beställa produkter ur Dunis sortiment. På denna webbplats får vi därmed information om ditt namn samt uppgifter om hur du kan bli kontaktad. Vi får också information om affärstransaktioner och, om du väljer att betala med kreditkort, om din betalning.

Personuppgifter

Duni AB behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy. Har du frågor rörande vår behandling av personuppgifter ber vi dig kontakta oss på gdpr@duni.com.

Säkerhet kopplat till betalningsmetod

Betalningsmetod alt 1 Klarna Checkout. Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Se Klarnas dataskyddspolicy.

Betalningsmetod alt 2 Kortbetalning via Nets Easy. Uppgifter om kreditkortsnummer insamlas och behandlas av vår betalningspartner, Nets Easy, som uppfyller säkerhetskraven PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), som är ett globalt samlingsbegrepp för obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av betalkortsbranschen - MasterCard, Visa, Amex och Diners. Standarden gäller för alla som handskas med betalningstransaktioner för betalkort och kreditkort.

För åtkomst till din kundprofil (Mina Sidor) på Dunis webshop krävs ett personligt lösenord. Du ansvarar för att bevara ditt lösenord så att inte någon obehörig kommer åt det. Om du delar dator med någon annan bör du alltid logga ut för att skydda din information i förhållande till andra användare av datorn.

Rättelse och insyn

Duni AB strävar efter att all den information som vi behandlar skall vara korrekt. Detta gäller givetvis även de personuppgifter vi samlar in. För den händelse någon uppgift visar sig felaktig sker rättelse utan dröjsmål. Du har givetvis rätt att ta del av de uppgifter som vi registrerat om dig. Om du vill ta del av dessa uppgifter ber vi dig kontakta kundservice.


8. KAMPANJER & ERBJUDANDEN

Våra erbjudanden i vår webbshop gäller så långt lagret räcker eller t.o.m. ett eventuellt slutdatum som står angivet. Vid kampanjerbjudanden med rabattkod, kan endast en rabattkod användas per köp. Det går således ej att kombinera rabattkoder.

9. TVIST

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter kontakt med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Duni AB (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag. Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm.
Du som konsument kan alltid vända dig till ODR som tvistlösningsorgan. Du kan läsa mer på EU-kommissionens webbplats.