Trygg E-handel
Logga in

Användarnamn

Lösenord



Köp- och leveransvillkor

Villkoren gäller för alla produkter och utgör, med din beställning, det samlade avtalsgrundlaget för köpet på shop.duni.se. Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller alltid Konsumentköplagens bestämmelser, liksom Distans- och hemförsäljningslagen. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med Duni.

Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel och ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. Samtliga priser är inklusive 25 procent moms.

1. Leveranstid

Leverans kan endast ske till adresser i Sverige. Leveranstiden är vanligtvis 2-4 arbetsdagar från beställningsdagen. Ledtiden kan vara annorlunda om du bor på lantbrevbäraradress.

För privatpaket använder Duni Postens standardtjänster för leverans med postpaket. Mer om leveranstider till ditt postnummer och villkor för postpaket kan du hitta på posten.se. Din order levereras till närmaste utlämningsställe om kollit väger under 20 kg. Vid uthämtning av paket på Posten måste du kunna styrka din identitet via legitimation. Därför är det viktigt att namnet på ordern och på din legitimation överensstämmer med varandra. Kollin med vikt mellan 20-35 kg lämnas på postterminal eller åkeri. Pall eller gods med vikt över 35 kg lämnas på tunggodsterminal. Observera att hemkörning inte ingår i fraktpriset för postpaket.

För företagspaket skickas godset med DSV Road AB. Leverans sker dagtid. Speditören tar kontakt med dig för att bestämma datum och tid för leverans. Tyvärr kan vi ej i dagsläget hantera separata faktura och leveransadresser.

Leverans kan ej ske till boxadress.

Normalt sker enbart försäljning av produkter vi har i lager. Skulle den trots det inte finnas i lager och det innebär en försening meddelas du om detta direkt och får en ny leveranstidpunkt av oss. Du har även rätt att häva ditt köp.

2. Fraktkostnad

Du betalar en fraktkostnad per beställning, privatpaket 59 kr och företagspaket 89 kr. Detta gäller oavsett om försändelsen är uppdelad i ett eller flera kollin. Vid ordrar över 1000 kr erbjuder vi nu fraktfri leverans (gäller ej företagspaket).

Får vi tillbaka paket som inte lösts ut, debiteras en avgift på 200 kr. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, returfrakt och hantering.

3. Högsta orderbelopp och kreditgräns

Vid fakturering och kreditkortsbetalning varierar kreditgränsen och beräknas när köpet slutförs. Kreditgränsen sätts vid varje enskilt köp efter sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia.

4. Betalningsalternativ

Vid köp med faktura förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Klarna AB. Är du konsument påverkar den dock inte din kreditvärdighet och kan inte heller ses av någon annan. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

Om du har erlagt betalning och på ett korrekt sätt häver köpet så gör vi en återbetalning av beloppet inom 30 dagar. Du har möjlighet att välja mellan två sätt att betala.

Alt 1. Klarna Faktura - betala om 14 dagar

Vi skickar fakturan, som förfaller inom 14 dagar från fakturadatum, till den angivna e-postadressen. Kontrollera även mappen för "skräppost" i din mail, utifall att mailet skulle ha hamnat där. Du får även en kopia på den sedvanliga kreditkontrollen som utförs vid köp över 1500 SEK. Fakturaavgiften är 39 SEK och redovisas alltid på fakturan. Vid en försenad eller utebliven betalning tillkommer en lagstadgad påminnelseavgift á 50 kr samt en eventuell inkassoavgift á 160 SEK. Vid fakturaköp kan leverans av vara endast ske till folkbokföringsadressen. Önskar du returnera varan, men redan har hunnit att betala fakturan, sätter vi givetvis tillbaka pengarna på ditt konto.

Alt 2. Kortbetalning

Man kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner DIBS-DebiTech för att garantera snabb och säker betalning.

Så här går det till:

  • Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till DIBS-DebiTechs säkra betalningsserver.
  • Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
  • En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
  • Köpsumman reserveras först på ditt konto.
  • När varorna skickas, dras pengarna från ditt konto och den reserverade summan överförs via DIBS-DebiTech till Duni. DIBS-DebiTech som hanterar kortuppgifterna uppfyller kraven för PCI-DSS.
  • Du hittar mera information på sidan om vår sekretesspolicy.

5. Bekräftelse

När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuell kontakt med kundtjänst.

6. Ångerrätt & Retur vid Reklamation

Som privatkund hos Duni har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den.

Returnera varan tillsammans med följesedeln eller en kopia på denna (fram- och baksida). Ange gärna returorsak på baksidan av följesedeln. Returnera gärna varan i försändelsens originalkartong. Tänk på att du ansvarar för returförsändelsen – packa på ett sätt så att försändelsen inte skadas under transport och spara också ditt inlämningskvitto. Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav.

Returen sker till:

DSV Solutions – Duni webbshop
Hanholmsv. 50
602 38 NORRKÖPING

Reklamation

Duni följer Almänna reklamtionsnämndens rekommendationer. För att reklamationsrätten skall gälla är det viktigt att reklamationen görs inom skälig tid från det att felet upptäckts, meddela oss därför alltid så fort som möjligt och returnera varan till ovanstående adress. Har du frågor kontakta vår kundservice på 040- 10 62 36.

Företagskund

När du handlar genom ett företag eller använder ett företagsnamn på kvittot är det köplagen som gäller.

7. Säkerhet

För allmän sekretesspolicy kopplat till Dunis webbplats, se Terms of Use. För säkerhet kopplat till Duni webbshop, se nedan:

Insamling av information

Duni AB erbjuder dig möjlighet att via vår webbplats beställa produkter ur Dunis sortiment. På denna webbplats får vi därmed information om ditt namn, uppgifter om hur du kan bli kontaktad och information som är nödvändig för fakturering. Vi får också information om affärstransaktionen och, om du väljer att betala med kreditkort, om din betalning.

Säkerhet

Duni AB skyddar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen (PuL). Vid insamling av kunduppgifter används SSL (Secure Socket Layer), ett protokoll för säker överföring av data via Internet (eller andra nätverk). SSL-protokollet behandlar data på olika sätt och krypterar informationen. Det krävs att SSL inte är avstängt i inställningarna för webbläsaren.

Uppgifter om kreditkortsnummer insamlas och behandlas av vår betalningspartner, DIBS-DebiTech, som uppfyller säkerhetskraven PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), som är ett globalt samlingsbegrepp för obligatorisk datasäkerhetsstandard för hantering av kortinformation, framtagen av betalkortsbranschen - MasterCard, Visa, Amex och Diners. Standarden gäller för alla som handskas med betalningstransaktioner för betalkort och kreditkort.

För åtkomst till ditt eget konto på Dunis webbplats krävs ett personligt lösenord. Du ansvarar för att bevara ditt lösenord så att inte någon obehörig kommer åt det. Om du delar dator med någon annan bör du alltid logga ut för att skydda din information i förhållande till andra användare av datorn.

Användning av informationen

Duni AB hanterar och använder den information som du har lämnat för att kunna tillfredsställa dina behov. Personnummer samlas in för att öka säkerheten och för att Duni AB skall ha möjlighet att kontrollera din kreditvärdighet. Väljer du att prenumerera på vårt nyhetsbrev, kan vi också komma att kontakta dig för marknadsundersökningsändamål eller genom nyhetsbrev och olika erbjudanden genom direkt marknadsföring. Du har givetvis möjlighet att när som helst kontakta kundservice och avsluta denna prenumeration. Ditt kreditkortsnummer används enbart vid betalning av de produkter som du har beställt och det sparas inte hos oss för andra ändamål.

Rättelse och insyn

Duni AB strävar efter att all den information som vi behandlar skall vara korrekt. Detta gäller givetvis även de personuppgifter vi samlar in. För den händelse någon uppgift visar sig felaktig sker rättelse utan dröjsmål. Du har givetvis rätt att ta del av de uppgifter som vi registrerat om dig. Om du vill ta del av dessa uppgifter eller har andra frågor rörande vår behandling av personuppgifter ber vi dig kontakta vår kundtjänst på telefon 040-10 62 36 eller via email: webshop.se@duni.com.

8. Kampanjer & Erbjudanden

Våra erbjudanden i vår webshop gäller så långt lagret räcker eller t om ett eventuellt slutdatum som står angivet. Vid kampanjerbjudanden med rabattkod, kan endast en rabattkod användas per köp. Det går således ej att kombinera rabattkoder.

9. Tvist

Vid eventuell tvist kommer Duni AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.